Szkolenie składa się z pięciu części:
-
Część I – szkolenie podstawowe dotyczące przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów w zakresie sprawdzenia oraz oceny prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska (54 godziny)
-
Część II – szkolenie specjalistyczne w zakresie badania technicznego autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h (9 godzin)
-
Część III – szkolenie specjalistyczne w zakresie przeprowadzania badania technicznego pojazdu przeznaczonego do przewozu towarów niebezpiecznych (16 godzin)
-
Część IV – szkolenie specjalistyczne w zakresie przeprowadzania badania technicznego pojazdu przystosowanego do zasilania gazem (14 godzin)
-
Część V – szkolenie specjalistyczne w zakresie przeprowadzania badania technicznego pojazdu:
- związanego z badaniem pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą,
- skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę, o ile pojazd wymaga specjalistycznego badania,
- którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym. (23 godziny)
Zajęcia teoretyczne i praktyczne prowadzone są przez doświadczonych rzeczoznawców i diagnostów samochodowych, po ukończonym kursie, każda osoba otrzymuje zaświadczenie, które stanowi podstawę do uczestnictwa w egzaminie państwowym. Koszt uczestnictwa w kursie wynosi 2400 zł od osoby i obejmuje komplet materiałów szkoleniowych. Dodatkowym kosztem jest egzamin organizowany przez Transportowy Dozór Techniczny i wynosi 270 zł.
Wymagania dla kandydatów na diagnostów:
- wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
- średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
- wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
- średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów.